@_@ TEMAN setia @_@

Thursday 19 April 2012

Abbas Mahu Israel Buka Semua Pintu Sempadan Gaza

Khamis, 17/06/2010 – Israel harus membuka semua tujuh pintu sempadan ke Gaza, Presiden Palestin Mahmoud Abbas mengatakan pada hari Selasa, kerana Israel sedang mempertimbangkan cara untuk mengurangkan kepungan di jalur Gaza.

Menteri Kebajikan Isaac Herzog mengatakan Israel sedang meneliti usul tersebut, menyebut dasar ini kontraproduktif dan mengesahkan utusan Timur Tengah Tony Blair bahawa perubahan itu mungkin.

Israel telah mendapat tekanan antarabangsa untuk mencabut kepungan selepas dari serangan terhadap sebuah armada kapal bantuan pada 31 Mei, di mana pasukan Israel membunuh 9 orang.

“Kepungan Israel di Gaza harus ditamatkan dalam ertikata tujuh pintu sempadan Israel harus dibuka untuk semua keperluan Jaluran Gaza,” kata Abbas selepas bertemu Presiden Mesir Hosni Mubarak di resort Laut Merah Sharm el-Sheikh.

Israel mengenakan kepungan selepas kumpulan Islam Hamas memenangi pilihan raya legislatif tahun 2006. Langkah-langkah sekatan diperketat selepas Hamas merebut kekuasaan di Jaluran Gaza pada tahun 2007. Mesir, satu-satunya negara lain untuk sempadan Gaza, telah menghadapi kritikan dari masyarakat Arab yang menyekat kemasukan ke Gaza.

sumber : Yahoo! News

No comments:

Post a Comment